Beliau
menerima pendidikan awal peringkat sekolah Melayu di kampung halamannya sendiri
sehingga tamat darjah lima, sebelum gigih menyambung pelajaran di Sekolah
Anderson, Ipoh pada 1933 sehingga darjah tujuh. Beliau memiliki Sijil Tinggi
Persekolahan (HSC) di antara tahun 1963 hingga 1967 dan apa yang menariknya
beliau lulus HSC dengan belajar di dalam penjara apabila ditahan pihak British
di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
Beliau
pernah melanjutkan pelajaran di dalam bidang undang-undang di Lincoln’s Inn di
London, tetapi beliau gagal menamatkan pengajian di dalam bidang berkenaan dan
beralih ke Premier Journalist School juga di London untuk memperoleh diploma
kewartawanan pada 1969.
Boestamam
menguasai bahasa dengan cukup baik dan beliau merupakan seorang penulis yang
mampu meluahkan makna dengan berkesan. Boestamam mula berjinak-jinak di alam
penulisan sejak berusia 15 tahun lagi. Selain daripada penulisan politik dan
serius, Boestamam juga terkenal dengan karangan puisi-puisi perjuangan yang
mampu menaikkan semangat dan roh penentangan.
Boestamam
merupakan di antara barisan pejuang kiri yang mahukan kemerdekaan untuk
negaranya dan negara kita semua, Malaysia dan jika kita mengamati dan memahami
sejarah secara penuh dan berfokus, kita akan dapat mengesan bahawa di antara
elemen yang menjadi kelebihan kepada pejuang-pejuang golongan yang dikatakan
kiri ini ialah penguasaan tinggi di dalam bidang bahasa dan penulisan.
Melalui
gaya penulisan kita sudah boleh mengagak peribadi dan sikap Boestamam terhadap
perjuangan dan tanah air. Daripada puisinya sahaja kita sudah boleh menangkap
kegarangan mata manusia yang berpenakan nama Ruhi Hayat.
Boestamam
mula menulis secara serius sejak 1940an lagi. Apa yang paling menarik di dalam
perkembangan politik dan perjuangan beliau ialah kemampuan untuk menulis
Testament Politik API pada 1947. Ini merupakan satu pencapaian luar jangka bagi
perjuangan anak muda pada waktu itu. Apa yang dilakukan Boestamam jelas
menjangkaui pemikiran zamannya. Pada ketika itu, masih belum wujud apa-apa
dokumen atau manifesto perjuangan politik Melayu yang digariskan secara jelas
seperti yang ditunjukkan Boestamam melalui Testament Politik API. Dokumen
bermakna ini bukan hanya kukuh dari sudut isi, tetapi turut menampilkan
kematangan bahasa dan keutuhan semangat serta idea Boestamam dan anggota API
yang lainnya. Untuk rekod, API ialah akronim kepada pertubuhan pemuda Angkatan
Pemuda Insaf.
Seperti
yang dinyatakan sebelum ini, Boestamam mempunyai keupayaan sebagai seorang
wartawan yang baik. Sebelum bergiat aktif di dalam politik, beliau pernah
bekerja di beberapa akhbar tempatan seperti akhbar Saudara di Pulau Pinang,
akhbar Warta Kinta di Ipoh, akhbar Majlis di Kuala Lumpur dan akhbar perjuangan
terkenal di Tanah Melayu, Utusan Melayu di Singapura.
Boestamam
merupakan pejuang yang sudah lali dengan kehidupan penuh seksa di dalam penjara
penjajah. Beliau pernah ditahan British kerana terlibat di dalam gerakan
Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang dipimpin oleh Ibrahim Yaacob. Beliau dibebaskan
selepas Jepun menawan Tanah Melayu. Beliau juga pernah merengkok di dalam
tahanan sewaktu British mengisytiharkan darurat di Tanah Melayu pada 1948.
Boestamam
sememangnya seorang pemimpin yang hebat pada zamannya. Beliau mampu menyemarak
api perjuangan dalam kalangan jiwa anak-anak muda. Beliau mempunyai keupayaan
menggerakkan massa mengangkat senjata melawan penjajah. Namun, apa yang
dikecewakan ialah sikap sebahagian rakyat Malaysia pada hari ini yang masih ada
memegang pandangan Boestamam ini pengganas, Boestamam ini komunis, Boestamam
ini tidak ada agama. Tohmahan-tohmahan sebegini jelas tidak berasaskan fakta
nyata dan pembetulan konkrit wajar dibuat untuk menyelamatkan nama tokoh terbilang
ini.
Boestamam
amat meminati keupayaan tokoh-tokoh revolusi Indonesia seperti Bung Tomo.
Kecenderungan Boestamam ini dilihat tidak ada salahnya kerana ramai pemuda
Melayu pada waktu itu turut meminati gaya kepimpinan pejuang-pejuang dari
seberang ini. Selain daripada Bung Tomo, Boestamam juga mengakui bahawa beliau
mengagumi ketokohan dan pengaruh Subhas Chandra Bose yang mampu mengumpulkan
kekuatan rakyat India di Tanah Melayu dan Singapura untuk berjuang melawan
British di India demi untuk merasai nikmat merdeka yang diidam-idamkan.
Boestamam
jelas memiliki idealisme perjuangan politik yang tinggi dan tidak boleh
dipertikaikan. Beliau terlibat di dalam banyak usaha menggerakkan
pertubuhan-pertubuhan politik baharu dan mempunyai manifesto perjuangan
menghalau penjajah British. Semasa pemerintahan Jepun, Ahmad Boestamam bertugas
dengan badan propaganda Jepun yang dikenali di dalam bahasan Jepun sebagai
Sesden Ka. Di dalam badan ini, beliau berperanan menapis cerita-cerita
bangsawan Melayu.
Penglibatan
Boestamam di dalam Sesden Ka, bukan sebagai tujuan khianat terhadap negaranya
dengan bersekongkol dengan penjajah, tetapi beliau dalam masa yang sama mahu
mendapatkan maklumat tentang kepimpinan Jepun. Ini dibuktikan apabila dalam
masa yang sama beliau menubuhkan Gerakan Kiri Tanah Air (KITA) bersama-sama
dengan beberapa tokoh yang mempunyai kaitan rapat dengan pertubuhan Malayan
People Anti Japanese Army (MPAJA) seperti Zulkifli Ownie, Haji Ramli Said dan
Mokhtar Albakri. Gerakan ini bergerak sebagai sebuah gerakan sulit dan rahsia
serta berselindung di sebalik nama Barisan Pemuda Melayu. Gerakan ini bukan
sahaja mempelajari soal idea politik tetapi turut menganjurkan latihan
ketenteraan.
Cita-cita
Boestamam untuk bangsa Melayu jelas besar dan universal. Beliau memiliki idea
untuk menyatukan Tanah Melayu dengan Indonesia dan seterusnya mencapai
kemerdekaan awal pada 1945 dengan penubuhan bercorak kesatuan, Melayu Raya.
Idea ini sebenarnya mampu mewujudkan sebuah Negara Melayu yang gagah kerana
populasi dan keluasan fizikal. Namun usaha beliau gagal dan selepas Jepun,
British kembali ke tanah Melayu.
Cabaran
British pasca penjajahan British bukanlah lagi mudah. Orang-orang Melayu sudah
mempunyai kesedaran politik yang sebenarnya mereka mampu hidup walaupun tanpa
kehadiran British. Kesedaran sebegini amat membimbangkan British. Akhbar-akhbar
radikal digunakan secara meluas untuk membendung pengaruh dan kekuasaan
British. Boestamam semasa kedatangan semula British bekerja di akhbar Suara
Rakyat yang berpangkalan di Ipoh. Menerusi akhbar ini, Boestamam menulis
artikel-artikel keras yang mengutuk dasar dan pemikiran imperialisme British.
Beliau giat menyebarkan idea-idea penghapusan penjajah dan mahu mengumpul massa
bagi menumbangkan British. Akhbar ini bukan akhbar biasa kerana di pejabat
akhbar ini tertubuh sebuah parti Melayu yang berpengaruh dan jelas mahu
merdeka. Parti yang dimaksudkan ialah Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM).
Parti yang ditubuhkan pada 1945 ini telah memilih Mokhtarudin Lasso sebagai presiden
pertama.
PKMM
bergerak di atas lapan dasar utama dan di antara yang boleh disebutkan ialah:
- mencapai kemerdekaan dan memperoleh hak asasi untuk berucap, berhimpun, berfikir dan menuntut ilmu;
- meningkatkan taraf ekonomi dan sosial masyarakat Melayu; dan
- kebebasan untuk mendirikan sekolah dan mendapatkan pendidikan secara bebas dan percuma.
Boestamam
telah dilantik sebagai salah seorang ahli jawatankuasa PKMM dan selang beberapa
bulan selepas itu, beliau menubuhkan API yang menjadi sayap pemuda kepada PKMM.
API dilihat sebagai sebuah badan politik yang progresif dan agresif di dalam
perjuangan. Watak garang yang ditampilkan di dalam gerakan ini jelas dapat
dibaca melalui slogannya yang berbunyi, ‘Merdeka dengan Darah.’ Tugas API pada
waktu itu ialah memberikan kesedaran politik kepada anak-anak muda untuk turun
berjuang dan menamamkan semangat rela bekorban demi mempertahankan tanah air.
PKMM
dan API ketika itu melihat bahawa perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu turut
wajar melibatkan organisasi politik dan buruh yang bermajoritikan kaum bukan
Melayu termasuk India dan Cina. Atas inisiatif berkenaan, Ahmad Boestamam telah
ke hadapan dengan persetujuan parti untuk menyatukan terlebih dahulu
badan-badan politik haluan kiri Melayu ke dalam sebuah gabungan konkrit. Usaha
ini berhasil dengan tertubuhnya gabungan yang dikenali sebagai Pusat Tenaga Rakyat
(PUTERA) pada Disember 1946. Gabungan yang dipimpin oleh Dr Burhanuddin
al-Helmy dan Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) ini berjaya menggabungkan
pertubuhan-pertubuhan seperti PKMM, Parti Kebangsaan Melayu (MNP), Angkatan
Wanita Sedar (AWAS), API, Gerakan Angkatan Muda (GERAM) dan Barisan Bertindak
Tani (BATAS).
Gabungan
PUTERA ini bergerak dan telah menemui kaedah perjuangan yang bersifat pelbagai
bangsa dengan menubuhkan satu gerakan bersifat massa dengan bergabung dengan
All Malaya Council Joint Action (AMCJA). Gabungan baharu ini dikenali sebagai
AMCJA-PUTERA. AMCJA diketuai oleh Tan Cheng Lock, seorang pemimpin Cina yang
berpengaruh di Tanah Melayu. Gabungan ini jelas menggemparkan British kerana
pengaruh politik kiri telah merentasi batas kaum dan mampu menggugat kestabilan
pentadbiran British. AMCJA yang turut ditubuhkan pada waktu yang hampir sama
dengan PUTERA iaitu pada Disember 1946, dianggotai oleh pertubuhan-pertubuhan
kiri yang bermajoritikan bukan Melayu seperti Malayan Democratic Union (MDU),
Malayan Indian Congress (MIC), New Democratic Young League (NDYL) dan Pan
Malaya Federation Trade Union (PMFTU).
Kemuncak
kepada gabungan AMCJA-PUTERA ini ialah keupayaan menghasilkan draf Perlembagaan
Rakyat untuk melawan draf Perlembagaan Persekutuan yang dikemukakan UMNO hasil
persetujuan British dan raja-raja Melayu. Draf setebal 60 muka surat ini juga
hasil perbincangan kolektif yang turut melibatkan peranan aktif Boestamam. Di
antara isi draf perlembagaan ini ialah:
- Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura merdeka dan membentuk satu negara;
- Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri dipilih oleh rakyat;
- Kedaulatan Raja-Raja Melayu sebagai Raja Berpelembagaan;
- Hak dan Keistimewaan Melayu dipertahankan;
- Tanah Melayu menjadi negara bangsa dengan rupa bangsa setiap warganegara dikenali sebagai Melayu;
- Agama Islam ditadbir oleh satu majlis khas yang berwibawa; dan
- Bendera serta lagu kebangsaan ditetapkan di dalam Perlembagaan.
AMCJA
– PUTERA amat serius untuk mengemukakan cadangan perlembagaan ini kepada
British. Namun semua cadangan di dalam draf perlembagaan ini telah ditolak oleh
Parlimen British. Disebabkan tidak berpuas hati dengan tindakan British,
AMCJA-PUTERA telah bersetuju untuk menganjurkan Hartal Se-Malaya untuk
memboikot ekonomi dalam masa sehari. Usaha ini ialah untuk menggugat kedudukan
British yang semakin giat menjarah ekonomi Tanah Melayu. Hartal yang
berlangsung pada Oktober 1947 ini berjaya menonjolkan pengaruh dan kekuatan
sebenar AMCJA-PUTERA sehingga menggerunkan British. Namun, penjajah dengan
liciknya mengemukakan alasan kononnya gerakan AMCJA-PUTERA ini didalangi
komunis. Pada Julai 1948, British telah membatalkan permit penerbitan akhbar
dan mengharamkan parti-parti kiri Melayu termasuk PKMM dan API yang dipimpin
Boestamam. British menyebut bahawa parti-parti ini semuanya berhasrat mahu
menghapuskan raja-raja Melayu dan bersekongkol dengan pengganas komunis.
Tuduhan
tidak berasas ini juga digunakan British untuk mengisytiharkan darurat dan
menangkap lebih 1,500 pemimpin dan anggota gerakan kiri. Akhirnya gabungan
AMCJA-PUTERA ini lumpuh dengan cara tidak adil yang digunakan penjajah
Inggeris.
Ahmad
Boestamam juga tidak terkecuali. Beliau ditangkap dan dipenjara sehingga Julai
1955. Namun, beliau bukanlah pejuang yang mengenal erti tewas. Beliau masih
aktif menulis dan menghasilkan cerpen serta artikel tentang keadilan sosial dan
penindasan sepanjang berada dalam tahanan. Beliau juga beberapa kali mengadakan
mogok lapar semasa ditahan bagi membantah ketidakadilan dan cara layanan buruk
pihak British terhadap tahanan politik. Keberanian beliau sukar digugat
walaupun tangan dan kaki dibelenggu.
Semangat
gigih beliau tidak pernah putus dan sebaik sahaja bebas daripada tahanan,
beliau menubuhkan Parti Rakyat Malaya (PRM) pada November 1955. Sikap bertegas
dan radikal melawan kezaliman tidak pernah luntur dan beliau seperti menempah
sengsara sekali lagi apabila dikenakan tahanan ISA pada 1963 hingga 1967.
Apa
yang menariknya selepas dibebaskan pada 1955, beliau bertanding di kerusi
Parlimen Setapak, Selangor pada Pilihanraya Umum Pertama Persekutuan Tanah
Melayu. Beliau bertanding di atas tiket Barisan Sosialis yang terbentuk hasil
gabungan PRM dan Parti Buruh. Apa yang menariknya beliau menang kerusi
berkenaan menewaskan calon Perikatan yang tidak kurang hebatnya, Tan Sri Aishah
Ghani.
Ahmad
Boestamam merupakan pejuang yang wajar dijadikan kebanggaan anak muda pada hari
ini. Nama beliau bukan sekadar menjadi sebutan di dalam negara, tetapi juga
pernah disebut beberapa kali di dalam karya Walter Theimer, Encyclopedia of
World Politics.
Semangat
Boestamam boleh tergambar nyata dalam petikan kata Usman Awang yang diterbitkan
Dewan Sastera keluaran April 1983:
“Selama lebih dari 5,745 hari telah
direbahkannya dalam penjara, selama ribuan hari lagi dipikulnya dalam beban
rasa dan kesulitan kehidupan bersama keluarga. Namun, tidak ada perkataan
menyerah untuknya. Ahmad Boestamam – putera besar tanah air adalah contoh dari
suatu kegigihan dan API yang dinyalakannya dulu, kini telah menjadi unggul
sejarah yang tidak kunjung padam.”
Ahmad
Boestamam meninggal dunia pada 19 Januari 1983 dan perjuangannya masih berbekas
di dalam jiwa. Al-Fatihah.
MUHAMMAD
DANIYAL ABD KADIR
DPA
1/2012
RUJUKAN
- Ahmad Boestamam (2004), Memoir Ahmad Boestamam, Bangi, UKM
- Ramlah Adam (1994), Ahmad Boestamam: Satu Biografi Politik, KL, DBP
- Ahmad Boestamam (1979), Memoir Seorang Penulis, KL, DBP
- Ahmad Boestamam (1976), Tujuh Tahun Malam Memanjang, KL, Amir Enterprise
- Ahmad Boestamam (1972), Merintis Jalan ke Punchak, KL, Penerbitan Pustaka Kejora
- Zabidin Hj. Ismail (2010), Pemikiran Politik dalam Novel-novel Ahmad Boestamam, KL, Universiti Malaya Press
- AMCJA-PUTERA (2005), The People's Constitutional Proposals For Malaya 1947, KL, Ban Ah Kam
- 10tahun.blogspot.com
- Filem Dokumentari 10 Tahun Sebelum Merdeka, Fahmi Reza, Kuala Lumpur
- www.facebook.com/pusatsejarahrakyat
No comments:
Post a Comment